Lucka 21 – Lisa Leander, om den viktiga roll skolan och vuxna spelar för ungas psykiska hälsa.

Idag är det den 21 december, och bakom lucka 21 hittar vi Lisa Leander som tar oss med på sin berättelse om hur skol- och betygssystemet kan ha en negativ påverkan på ungas psykiska hälsa, och om hur viktig roll vuxna har som förebilder med att våga hjälpa varandra… 

Hej! Lisa Leander heter jag. Jag är socionom, skolkurator och samordnare för ett skolsocialt team som arbetar med elever med problematisk skolfrånvaro. Jag är också ledamot i Sveriges skolkuratorers förening där vi jobbar för att stärka landets skolkuratorer i deras viktiga arbete. Jag jobbar med det jag gör eftersom det är viktigt att göra skolan och vardagen till en bättre, tryggare och roligare plats för barn och ungdomar! 

Ni på ”En dag i taget” gör ett jättebra och viktigt arbete för att hjälpa ungdomar att må bättre. Vi behöver fler ungdomar som gör det och som höjer sina röster för att ungdomar har rätt att må bra! Sveriges Elevkårer har nyligen kommit med en ny rapport ”Det enda jag tänker på är stress och skola” som belyser hur prestationskrav, betygshets och framtidsoro påverkar elevernas psykiska hälsa. Det är så viktigt att detta lyfts!

Något som jag tycker är viktigt när vi pratar om dåligt mående är att försöka vara lite detektiv och försöka förstå varför man inte mår bra. Det finns ofta en anledning till att vi inte mår bra. Ibland är det självklart för en varför man inte mår bra (om det till exempel har hänt något väldigt jobbigt), men ibland är det inte alls lika tydligt varför man inte mår bra. För vissa är skolan en friskfaktor, något man mår bra av. För vissa är det inte det. Vi har idag ett skolsystem som (sedan 2011) har större fokus på kunskapsmätningar, tester och betyg. Vi har också betyg F och vårat betygssystem har detaljerade kunskapskrav som för många elever är svåra att klara av och nå. Forskning visar att detta kan vara bidragande till att ungdomar mår sämre idag, vilket är jätteallvarligt tycker jag. 

Vi ska självklart arbeta på alla fronter med att stötta ungdomar som inte mår bra samtidigt som vi också behöver prata om anledningar till att elever mår dåligt, där skolsystemet kan vara en del.  Jag tycker det är viktigt att elever höjer sina röster om man inte mår bra i skolan och känner för mycket skolstress. Prata med lärarna, elevhälsan eller rektorn om det är för mycket prov samtidigt eller något annat som inte fungerar i skolan. 

Ofta vill elever ha handfasta tips på strategier för ångest, oro eller stress för exempel. Något som brukar vara bra om man upplever till exempel stress är att läsa på och lära sig om stress. Att förstå sina känslor och tankar hjälper ofta. Titta på te.x www.snorkel.se eller www.umo.se. Vid sidan om detta är det viktigt att inte glömma ”basen” för att må bra.  Någon form av rörelse man gillar, sömn, äta regelbundet, goa relationer och återhämtning kommer man långt med.

Jag ser att inför julen är både elever och lärare stressade, det är så mycket som ska hinnas med innan jullovet. Jag brukar prata om något som heter ”affektsmitta”, alltså att känslor smittar. Om lärare springer runt och är jättestressade så kommer också våra elever bli det. Vuxna behöver också lära sig hantera stress, inte bara våra elever… 

Sist vill jag uppmana alla att hjälpas åt, i stort och smått. Vi lever i ett samhälle som är väldigt individualistiskt, där många tror att det upp till varje enskild människa att lösa och klara av saker helt på egen hand. Det blir väldigt ensamt om vi har den inställningen. Vi behöver varandra ju! Be om hjälp och erbjud din hjälp till någon som behöver den! Stor kram från mig. 

Tack fantastiska Lisa för din fina medverkan i vår julkalender!