Idag är det den 14 december, och bakom lucka 14 hittar vi Rickard Nordström, eller Magister Nordström som han också är känd som. Han ger oss svar på frågor kring hur han som lärare ser på riskfaktorer för psykisk ohälsa i skolan…
– Vad tror du är de största riskfaktorerna/anledningarna för psykisk ohälsa bland elever i skolan idag?
De största riskfaktorerna för psykisk ohälsa bland elever idag inkluderar höga krav och förväntningar från både skolan och samhället, men även social jämförelse och press från sociala medier, som förstärker känslan av otillräcklighet.
En annan faktor är bristande stöd för individuella behov, särskilt hos elever med NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar).
Jag tror också att utmattning och brist på återhämtning, då skoldagar ofta är fyllda med arbete och elever sällan får tid att andas ut.
– Varför tror du att så många elever lider av prestationsångest kopplat till betyg och resultat i skolan?
Prestationsångest kopplat till betyg och resultat grundar sig ofta i rädsla för att misslyckas, vilket för många elever känns som att deras värde som människa står på spel.
Om det bara är fokus på resultat snarare än process och lärande, gör att många känner sig värderade enbart utifrån sina betyg.
Även brist på flexibilitet och förståelse för olika lärstilar, vilket kan göra att elever känner att de inte passar in i skolans mallar.
– Vad tror du att fler skolor/lärare kan göra annorlunda för att alla elever trots olika förutsättningar, som tex NPF, ska få en jämnare chans att “lyckas” i skolan?
Fler skolor och lärare kan skapa bättre förutsättningar genom individualisering av undervisningen, med anpassade uppgifter och olika sätt att visa kunskap.
Tydligare struktur och förutsägbarhet, särskilt viktigt för elever med NPF, samt ett stärkt fokus på välmående, genom att ge plats för återhämtning och träna emotionella färdigheter som självkänsla och självreglering.
Vi behöver ha en dialog med eleverna om deras behov och utmaningar, samt flexibilitet i hur mål kan nås.
– Tror du att skolan kan bidra till minskad psykisk ohälsa hos unga, och exempelvis hur?
Skolan kan bidra till minskad psykisk ohälsa genom att bygga en stödjande skolmiljö, där relationerna mellan elever och lärare präglas av tillit och respekt.
Vi måste ge utrymme för samtal om psykisk hälsa och skapa ett klimat där det är tryggt att söka hjälp.
Det är viktigt att fokusera på hela människan, inte bara på akademiska prestationer, genom att integrera fysisk aktivitet, kreativa ämnen och mindfulness.
– Har du något tips på hur man kan tänka/gå tillväga som en elev som känner att man behöver extra mycket kämpa i skolan och är orolig för att inte räcka till med skolans mått mätta?
Om du är en elev som känner att du behöver kämpa extra mycket är det viktigt att komma ihåg att dina ansträngningar är värdefulla.
Försök att bryta ner stora mål i mindre, hanterbara delar, och fira de små framstegen.
Sök stöd från lärare eller någon du litar på, det är aldrig en svaghet att be om hjälp.
Kom också ihåg att det som ibland känns överväldigande inte alltid är lika stort i längden.
– Om du skulle ge ett råd till någon som känner sig orolig inför framtiden på grund av sina resultat i skolan, vad skulle det vara då?
Betyg är viktiga, men de definierar inte ditt liv.
Många vägar kan leda till framgång och lycka, även om du inte får det resultat du hoppas på. Fokusera på att utveckla dina styrkor och att lära dig för din egen skull.
Slutligen, glöm inte att du är så mycket mer än dina prestationer.
Tack snälla Rickard för dina kloka svar och din medverkan i vår julkalender! Ni hittar Rickard via Instagram och TikTok: